Inspiration til oplevelser ved Vesterhavet - for hele familien

Læs Septemberavisen her

Artikel
25-06-2018

Bag Klitten: Marketingchefen

Da 34 årige Rasmus Mortensen i 2010 var færdiguddannet som cand. mag i kommunikation fra Aalborg Universitet søgte han et opslået job, som Marketing Manager i Fårup Sommerland.

Tekst: Poul Erik Aagaard

Da 34 årige Rasmus Mortensen i 2010 var færdiguddannet som cand. mag i kommunikation fra Aalborg Universitet søgte han et opslået job, som Marketing Manager i Fårup Sommerland. Det var Søren Kragelund og parkens nuværende direktør Per Dam der ansatte den helt ”grønne” nyuddannede cand. mag i september 2010. For Rasmus var det en helt anden verden han nu skulle til at arbejde i og det var en udfordring for den unge mand. Mens Rasmus studerede på universitetet arbejde han i Retten i Hjørring, som kommunikationsmedarbejder. Rasmus Mortensen bor sammen med sin kæreste Stephanie og parrets to børn Pixie, på 6 og Dexter på 4 år i Aalborg midtby.

Starten

- Da jeg lige begyndte var der et stort projekt omkring spillefilmen ”Min Søsters Børn vælter Nordjylland”, der var blevet optaget i løbet af foråret og sommeren 2010 – og hvor bl.a. Fårup havde bidraget til finansieringen af filmen. Så på min allerførste dag tog jeg flyet til København sammen med Søren Kragelund, hvor vi skulle finde ud af, hvordan vi fik mest muligt ud af filmen. Det var hårdt, da jeg ikke kendte meget til filmoptagelser og brug af en spillefilm som en del af et marketingmix. Men det var en lærerig og sjov proces og det endte da også med at vi fik en ganske fin kampagne sat sammen, fortæller Rasmus Mortensen.

Den tilgang til markedsføring som Fårup Sommerland havde haft i mange år skulle moderniseres og holdet i Fårup var fra starten opmærksomme på, at det i fremtiden ville blive den digitale del af markedsføring der ville blive den drivende kraft. Specielt skete der rigtigt mange spændende ting med opblomstring af sociale medier, som i dag fylder rigtigt meget i det daglige marketingarbejde. - Når man kommer som helt nyuddannet, så er der vældig mange nye begreber og forretningsgange, som man lige pludselig skal lære, og i det hele taget bare hvordan man køber reklamer og skaber et netværk krævede meget af min opmærksomhed de første år. Heldigvis har jeg haft et par fremragende læremestre i Søren Kragelund og parkens nuværende direktør Per Dam – og hele holdet i Fårup, siger Rasmus Mortensen.

Dedikeret Lederskab

- Søren Kragelund var jo en meget passioneret og dedikeret leder, der ville løfte Fårup efter sin vision, hvor der altid var et stort fokus på den oplevelse vi giver gæsterne. Per Dam har heldigvis den samme passion for at Fårup skal levere fantastiske oplevelser hver gang, og er samtidig en person der har det helt store overblik i den moderne verden, forklarer Rasmus Mortensen.

I 2011 startede Rasmus sin første sæson, som ansvarlig for hele markedsføringen af Fårup Sommerland. - Vi producerede en del TV-, Radio- og Biograf reklamer kombineret med nogle printannoncer.

I dag producerer vi stadig TV og radioreklamer, men ikke i samme omfang som tidligere og så laver vi mellem 600 – 700 online bannere pr. år til de digitale platforme og hertil kommer, at vi hver dag kan følges på Facebook, Instagram og YouTube, fortæller han.

Hotellet

Siden Fårup åbnede Hotel Fårup har de fået endnu mere trafik på deres webside og nogle helt nye produkter at sælge. - Vi har i år oplevet succes med et stort antal Business – Business gæster, der holder konferencer, teambuilding, firmafester og kurser på Hotel Fårup og i parken, forklarer Rasmus Mortensen. Hotellet har 51 dejlige værelser som danner baggrund for aktiviteter, hvor man også kan bringe parken i spil. - Hotellet har tilført os en helt ny gruppe af kunder og gæster i parken, siger Rasmus Mortensen. Også Fårup Academy, hvor Fårup underviser i værtskab er blevet meget populært. - Fårup Academy er Fårups eget akademi, hvor vi er eksperter i kundeservice og det er et tilbud der er blevet meget efterspurgt i erhvervslivet og andre der har brug for et løft og ny inspiration, fortæller han.

Udvikling i Nordjylland

For Ramus Mortensen er udvikling af turismen i Nordjylland magtpåliggende. - Der er et meget stort uudnyttet potentiale i Nordjylland. Tiden er inde til at vi NU får et stærkt samarbejde, så vi sammen kan markedsføre hele Nordjylland. Nordjylland har så mange fremragende aktiviteter og oplevelser at tilbyde turister, så nu gælder det om, at vi får budskabet ud, siger han opfordrende.

Turisterne kender ikke kommunegrænserne og ser Nordjylland som én destination – og det skal aktørerne naturligvis også, så alle arbejder for at trække flere turister til regionen, pointerer han og fortsætter: -VisitNordjylland er den organisation der skal stå for opgaven med at markedsføre landsdelen og jeg håber det lykkes at få samlet de 50 millioner kroner sammen, som projektet har brug for. Det vil virkelig være en game changer.  Vi skal have en langt mere slagkraftig markedsføring for at nå ud til gæsterne og få vores budskab igennem.

God sæson

For os i Fårup Sommerland har starten jo været god med det dejlige sommervejr, som vi har oplevet de sidste uger. Det håber vi fortsætter hele sommeren, så tror jeg, at vi kan se tilbage på en sæson som blev rigtigt god for Fårup Sommerland og for alle de andre aktører i nordjysk turisme, slutter Rasmus Mortensen.

Læs flere nyheder