Novemberavisen er på gaden - og online. Du kan læse avisen her 

https://voresjammerbugt.dk/
Artikel
06-11-2021

Turisterne har talt: Nu skal der arbejdes på højsæson hele året

Destination Nordvestkysten arbejder med plan for at fastholde turister.

Tekst: Presse Foto: Poul Nymark

Der er glæde hos Destination Nordvestkysten. Coronafrygten er sendt til tælling af flere, nye og meget tilfredse turister langs Nordvestkysten, viser en undersøgelse.
Kunsten bliver at fastholde de nye vaner hos turisterne, men destinationsselskabet er klar med en plan og masser af aktiviteter.

Flere tilfredse turister

91 pct. af sommerens gæsterne langs den del af den jyske vestkyst, der hører under Destination Nordvestkysten, var tilfredse eller meget tilfredse med deres ophold, hvilket er en stigning på 14 procentpoint i forhold til sidste år.

Samtidig var antallet af nye gæster steget fra 30 til 39 procent.

Det viser sommerens målinger, der er foretaget af analyseinstituttet Wilke A/S Copenhagen i perioden 9.-31. juli med økonomisk støtte fra Erhvervsfremmestyrelsen.

Nu er det selvfølgelig kun de foreløbige tal, konstaterer Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten, der dækker Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro Kommuner.
- Men det er alt sammen rigtig godt i en tid, hvor corona-faktoren fortsat spiller en rolle for turismebranchen på grund af færre udenlandske gæster, siger han.

Faktor blegnede

- Frygten for corona har slet ikke fyldt så meget, som vi frygtede, og gæsterne har haft meget mere mod på oplevelser og aktiviteter end vi havde turde håbe på, siger Peter Krusborg.

Han roser aktørerne i turismebranchen for at have medvirket til, at tilfredsheden og villigheden til at anbefale destinationerne langs Vestkysten er steget, men understreger samtidig, at tilfredsheden også skyldes langt mindre utilfredshed over corona-håndteringen.

Mens destinationsselskabet kan glæde sig over den høje tilfredshed blandt især mange danske gæster, så afslører tallet også fraværet af specielt tyske og norske turister, hvilket kræver en ekstra indsats i fremtiden. Oveni bliver der brug for flere tiltag, som kan imødekomme de forbehold, som gæsterne har.

Fokus på de nye gæster

- Vi skal glæde os over de positive udsagn, men som det også fremgår af tallene, kommer vi ikke til at hvile på laurbærrene. Vi har flere opgaver foran os, siger Peter Krusborg.

Han er dog ikke i tvivl om, at både Destinationsselskabet og aktørerne langs kysten allerede er klar til at tage fat.
- Vi er meget opmærksomme på de nye gæsters behov, så vi kan fastholde dem også i ydersæsonerne med de rigtige tilbud på hylderne, siger han.


Fakta:

  • Ifølge analysen bliver der brug for at få de såkaldt neutrale gæster til at blive ambassadører for destinationerne, altså anbefale dem overfor andre.
  • Der bliver brug for at fastholde det høje niveau for tryghedsskabende tiltag og information om Corona-situationen.
  • Udbuddet af aktiviteter skal øges, og det samme skal informationerne om de samme aktiviteter, shopping-muligheder, restauranter og øvrige oplevelsestilbud. Gæsterne er nemlig villige til at forbruge mere, hvis tilbuddene er der.

 

Læs flere nyheder