Aabybro

Birkelse blev BIRKE[LI]SI[OS]

Med ny tilgang tager landsbyen kampen op om tilflyttere

Hvordan skaber en nordjysk landsby opmærksomhed i kampen om at skaffe nye borgere? I en tid hvor flere kommuner i Nordjylland er ramt af tilbagegang har Jammerbugt Kommune igennem flere år arbejdet aktivt med tilflytning igennem projektet Liv i By og Skole. I den forbindelse støtter de hvert år alle 24 lokalsamfund med 45.000 kr. som er midler, der kan anvendes til markedsføring med henblik på at tiltrække nye borgere.
Den mulighed har Birkelse og Ryå grebet og på vegne af landsbyerne forklarer Anders Kaa, hvorfor de har valgt en ny tilgang:
– Vi har behov for at brande os på en måde, der kan trænge igennem, og det har vi haft brug for hjælp til. Derfor rakte vi ud til Blokhus Medier, som har hjulpet os med idéen til kampagnen. Vi er stolte af vores landsbyer, og vi vil gerne vise omverdenen, at her er både plads til humor og hjerterum, som fylder os med livsglæde. Kampagnen skal både være med til at skabe lokal stolthed ved at få et nyt blik på byen og samtidig tiltrække nye borgere, der kan se sig selv i det fællesskab, vi har i Birkelse.

At skille sig ud

I kampagnen er humor det gennemgående virkemiddel og igennem finurlige opslag på Facebook og Instagram sættes der fokus på byens liv og kvaliteter på en måde, der både giver smil på læben og vækker nysgerrighed.
– Det er svært for en landsby at trænge igennem med de klassiske budskaber om børnehave, natur, købmand og fællesskab. Vi ved, at man hurtigt drukner i mængden, hvis man bare lister op, hvad byen rummer. Det bliver hurtigt lidt kedeligt, forklarer Anne Nøhr Ringgren fra Blokhus Medier. Det handler om at skille sig ud med deres egne fortællinger, og det kan landsbyerne nu med BIRKE[LI]SI[OS]. Det er en ny måde at fortælle om klassiske hverdagsting tilsat en snært af nordjysk humor. En stopeffekt, der skaber nysgerrighed på de sociale medier og forhåbentlig inspirerer modtageren til at kigge nærmere på, hvad Birkelse egentlig er for et sted, uddyber hun.

Hotel Romantik og Vietnam Vibes

Kampagnen viser hverdagen i Birkelse-Ryå gennem en række sjove nedslag: Er man fan af modeuge, så behøver man hverken besøge Paris eller Milano for at opleve det. Det sker faktisk hver lørdag og søndag morgen, hvor hipstertyperne forklædt i morgenhår og afslappet weekenddress kan opleves i bagerafdelingen hos Købmanden, for her i Birkelse er alt tilladt. Eller hvorfor rejse udenlands, når man kan få Vietnam vibes i kanoer på Ryå eller finde kærligheden på Hotel Romantik på plejecentret.

Bag de skæve vinkler gemmer sig dog et klart budskab: Birkelse-Ryå er et fantastisk sted fyldt med fællesskab, nærvær og livskvalitet, og samtidig alt det en ung familie skal bruge af faciliteter for at få en hverdag til at fungere.

Respekt for lokale tiltag

Hos Jammerbugt Kommune hilser man initiativet velkommen:
-Det er jo rigtig spændende og er i den grad nytænkning, lyder det fra borgmester Mogens Gade. Det er samtidig helt i tråd med det, vi vil i Jammerbugt Kommune med ”Liv i By og Skole projektet”. En decentral indsat og styrkelse af nærdemokratiet. Vi har dyb respekt for de lokale tiltag. Når en by som Birkelse tager initiativ og ejerskab, viser det handlekraft. Ved fælles hjælp, kan vi få tingene til at ske og samtidig begge have hånden på kogepladen.

Midler sat af i kommunalt budget

Nu er der snart kommunalvalg, men borgmesteren fortæller, at det er hensigten at den økonomiske støtte til landsbyerne skal fortsætte. Snart evalueres ”Liv i By og Skole projektet”, men midlerne er allerede afsat i budgettet, gældende for den næste byrådsperiode.

Om de lokale indsatser virker, har borgmesteren svært ved at svare på:

-Det er jo en lang og sej kamp, og om det er qua Liv i By og Skole projektet eller andre lokale tiltag er svært at måle, men vi har positive tilbagemeldinger omkring effekten af eksempelvis Åben By arrangementer og indsatser gjort i samarbejde med ejendomsmæglere. Men det er vigtigt, at vi har en plan og et engagement, hvor vi alle tror på at det vi gør, har en effekt, og gavner. Og sammenligner vi os med andre kommuner i Nordjylland, så er der ikke mange der kan bryste sig af flere indbyggere, hvor der i Jammerbugt Kommune er en svag stigning, fastslår borgmesteren.

Kampagnen for Birkelse-Ryå rulles ud på de sociale medier under overskriften Det’ da BIRKE[LI]SI[OS] i de kommende uger.

Du kan følge kampagnen på Facebooksiden Birkelse-Ryaa og på Instagram under detskerbirkelseryaa 

Læs om fantastiske oplevelser og events