Tekst: Louise Kande – Foto: Ulla Jensen Photography
I en længere periode har man i Erhvervsforeningen Destination Blokhus diskuteret og overvejet, hvilke tiltag der skal til for at skabe endnu større opmærksomhed, efterspørgsel og aktiviteter i Hune-Blokhus området.
Valget er faldet på en maskot, navnligt en rødspættelignende figur, der skal skabe opsigtsvækkende historier og aktiviteter i området. Maskotten hedder Spætte og lanceres til Pinse i forbindelse med Drage-Festivallen 2014.
En aktiv spætte
Erhvervsforeningen Destination Blokhus vil med maskotten give destinationen en personlighed, og rødspætten udstråler det, som destinationen vil huskes for; en unik ferieperle med en af Nordeuropas bedste strande med fint hvidt sand, lune klitter og brusende blåt hav.
– Blokhus-Hune er et tidligere fiskerleje og centrum for et charmerende og internationalt ferieparadis, så derfor er valget faldet på en fisk som maskot. Spætte kan skabe tryghed og genkendelighed, og en vis form for nostalgi. Det er samtidig en børnevenlig maskot, der kommunikerer i børnehøjde, så den viser også destinationens vilje til at gøre det, udtaler Preben Jonstrup, Ceste Træ Hune, næstformand i Erhvervsforeningen.
– Maskotten repræsenterer og markerer tilhørsforholdet mellem natur, strand, børn, vand, mad og aktiviteter i destinationen og viser derfor flere lokale særpræg. Og så tror jeg, at Spætte giver byerne et autentisk og genkendeligt islæt, fortsætter Per Christiansen fra Kalstrup.
Erhvervsforeningen Destination Blokhus lancerer Spætte til Pinse, og så er planen, at den fremadrettet skal være frontfigur, når der foregår aktiviteter og begivenheder i området.