Fremgang i turismen:
Jammerbugten er højdespringeren
Nyeste analyse fra Danmarks statistik viser at Jammerbugten er højdespringeren i Nordjylland idet turistkommunen er gået 6,4 % frem i antallet af danske og udenlandske besøgende i perioden januar – maj 2015 set i forhold til samme periode sidste år.
Tekst: Louise Kande – Foto: Poul Nymark Foto
I årets første 5 måneder har der samlet set været 180.898 overnatninger i Jammerbugten og dermed 10.838 flere end året før i samme periode. Det er især camping og feriecentre, der har oplevet fremgangen med henholdsvis 7280 og 6706 flere overnatninger hvorimod hoteller og vandrehjem har haft en mindre tilbagegang. Feriehusovernatningerne er ikke med i opgørelsen idet de tal først fremkommer april 2016. Når der sammenlignes skal der samtidig tages højde for at pinsen i år falder i maj, hvor den i 2014 faldt i juni.
Flere danskere, nordmænd og tyskere
Fremgangen ses hovedsageligt blandt de danske gæster, der er gået frem med 7771 flere overnatninger i forhold til 2014 efterfulgt af nordmændene (1419 overnatninger) og tyskerne (868 overnatninger). Og den positive vækst i antallet af overnatninger står Jammerbugten alene om i Nordjylland. De øvrige destinationer har en mindre tilbagegang. Tallene er hentet fra den seneste destinationsrapport udarbejdet af VisitDenmark, der belyser turismeudviklingen hos 18 destinationer i Danmark, der betragtes som selvstændige destinationer på baggrund af volume i overnatning, turismeomsætning og deres strategiske arbejde med udvikling og markedsføring af området
– Det er en stigning, som borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade, glæder sig over. Det er dejligt, at vi i Jammerbugt Kommune nu kan begynde at nyde godt af alle de investeringer og tiltag, der er foretaget i turismen. Hele destinations- og turistserviceapparatet, der samarbejder med erhvervet, arbejder målrettet for at få flere gæster. Og sammen med alle de frivillige gør de en fantastisk indsats for at skabe attraktive turistprodukter, oplevelser og events – også udenfor højsæsonen. Og det afspejler sig altså også nu positivt i overnatningerne. Det kan vi være stolte af, siger Jammerbugt Kommunes borgmester Mogens Gade.
Større indsats internationalt
– Vi ved at 80 % af alle gæster starter deres rejseplanlægning online, og vi prioriterer derfor at styrke tilstedeværelsen på de store internationale platforme og kommunikere med gæsterne den vej. Selve bookingplatformen kører også nu, så overnatning og oplevelser i pakketerede produkter fra Jammerbugten kan bookes. I sommer har vi haft besøg af den tyske TV-station Sylt 1, hvor VisitJammerbugten i samarbejde med VisitDenmark i Tyskland og turisterhvervet havde sammensat et spændende program. Optagelserne skal bruges til 2 udsendelser, der sendes flere gange hen over efteråret. Så med de nye indsatser bliver det rigtig spændende at følge udviklingen i det hele fremadrettet, siger Marketingkonsulent Anne Nøhr Ringgren, VisitJammerbugten.
Hvad siger overnatningsstederne?
Hos Jambo Feriepark melder de også om en god forsæson og flere danske og norske gæster. – Men det er ikke noget skønmaleri, for kigger vi lidt længere frem, så har juli været dårlig med ca. minus 15 %, siger Karsten Egelund, indehaver af Jambo Feriepark. – Og det er på grund af vejret. Dem, der kommer for at ligge i telt har svigtet os i år, og sådan er det generelt i branchen. De små ferier såsom Pinse og Kr. Himmelfart har været gode i år, og vi har fået flere fastliggere ind, så totalt set er vi nok 5-6 % foran sidste år, så vi skal nok holde skindet på næsen, afslutter Karsten.
Inge Vestergaard fra Blokhus By Camping melder om en udmærket forsæson. – Men den var kold vejrmæssigt, og det er svært at slå sidste års tal, som bare var gode, siger hun. – Men vi oplever, at de nordmænd, svenskere og danskere, der er her, får lyst til at blive et par dage mere, når de finder ud af alt det, der sker i området. Og det er jo bare dejligt.
– Vi er veltilpas og holder skansen, lyder det fra John Andersen, formand for Erhvervsforeningen i Blokhus. Vi har de tidligere år haft kanon sæson, men pga. svigtende vejr har det ikke været lige så godt. Men miniferierne i Påske, Pinse og Kr. Himmelfarts har været rigtig gode, og vi har også oplevet flere norske gæster. De er en fornøjelse. De er altid glade, og vender ikke hver en krone. Dem bør vi gøre en ekstra indsats for at få flere af, forklarer han.
Blokhus Sandskulpturfestival, som John Andersen også står bag, kan fremvise meget positive tal i år. Da der ikke har været strandvejr, har der til gengæld været ”sandvejr”. Her kan de melde om 58% fremgang i forhold til sidste år og gæst nummer 50.000 beskrev Blokhus avis allerede d. 11. august. Også øget markedsføring og det kendte tema omkring HC Andersen har været skyld i de mange gæster, slutter en tilfreds John Andersen.