Nyheder
imported

Set og sket: Inspiration hentet fra turist- og kystbyen Scheveningen

Tekst: Louise Kande – Foto: Blokhus avis

Med henblik på videre destinationsudvikling af Blokhus, rejste bestyrelsen for Erhvervsforeningen Destination Blokhus på studietur til Scheveningen, Den Haag, Holland.

– Med 804.000 overnatninger i feriehuse, feriecentre og på campingpladser i 2015 er hollænderne den tredje største kundegruppe, når det gælder kystferie i Danmark. De kommer i sommerferien, men i stigende grad booker de Danmark, når der står majferie på skoleskemaet. Vi valgte derfor Holland som destination for turen – for at forstå det hollandske marked bedre, og Scheveningen som eksakt placering, da dette er e kystby, som vi kan trække paralleller til, forklarer den nye formand for Erhvervsforeningen Berit Bøjstrup.

Inspiration for en større kystby

Valget på Scheveningen, Den Haag blev af bestyrelsen desuden begrundet med, at Blokhus som destination kan ”lære” lidt af en større kystby der i løbet af hele året præsenterer et massivt eventprogram, har flere stedbundne seværdigheder og talrige indendørs- samt udendørs attraktioner.  Desuden er Scheveningen en destination, som også mange hollændere valfarter til som gæster og turister.

– Vi erfarede bl.a. at hollænderne er aktive på ferien, og rejser efter kyst, strand, natur, men også efter attraktioner og forlystelsesparker – og vi så mange spændende eksempler på ”reasons to go”, siger Berit Bøjstrup.

Dog er der det forbehold, at Scheveningen er en større by, der ligger i umiddelbart forbindelse med storbyen Den Haag, med flere fastboende og et større flow af turister. Bestyrelsen fik på baggrund af turen rigtig mange gode ideer til videre udvikling af Blokhus – dels i forhold til belysning, videreudvikling af eksisterende events samt gode ideer i forhold til at styrke ”hotspots” for turisterne – således Torvet, Stranden, Gatewayen mv.

– Vi var vilde med den stemning, der for få midler kunne generes videre til Blokhus. Vi så flere eksempler på flotte lounge-områder, som gav lyst til at blive ”hængende” i længere tid. Samtidig er det også vigtigt at pointere, at vi især også bemærkede, alt det vi ikke ønsker i Blokhus, nemlig tivolisering. Vi så hvorledes der kan skabes ”rod”, når ingen restriktioner der er. Skilte i neon, bling-bling, masser af pop-up-stores der ligger presset oven i hinanden osv. Strand, natur og ro er indbegrebet af Blokhus. Der må man sige, at vi ligger på en 1. plads. Vi er en unik destination, det skal vi værne om, men vi kan blive endnu bedre, forklarer Berit Bøjstrup.

Fokus på turisternes helhedsoplevelse

Både nutidens og fremtidens turister efterspørger nemlig en god helhedsoplevelse, hvor der er tæt sammenhæng mellem de løfter som destinationen giver, og de oplevelser og serviceydelser, som destinationen reelt leverer under turistens ophold på destinationen.  Det synes vi, at de i Scheveningen var utrolig dygtige til. Det er vi også i Blokhus, OG vi kan blive endnu bedre. Vi skal gøre det lettere for turisterne i destinationen at forstå omfanget af vores flotte område, vi skal holde turisterne beskæftiget med events, tilbud og aktiviteter, og så skal vi være endnu bedre til at styrke de områder, hvor turisterne gerne vil sidde og slappe af, hygge og bare lave ingenting gennem mere original og atmosfærefyldte miljøer, fortæller Poul Bjerg, bestyrelsesmedlem for Erhvervsforeningen Destination Blokhus.

 

Læs om fantastiske oplevelser og events