Musik på torvet i Blokhus er godt i gang og arrangørerne, Erhvervsforeningen Destination Blokhus, har været godt tilfredse med afholdelsen af de første koncerter.
Det lunefulde danske sommervejr har også i år budt på lidt af hvert med både sol, regn og blæst, men selvom termometeret ikke lovede skyhøje sommertemperaturer da Shu Bi Dua 2,0 lagde ud med årets første koncert, var det ikke noget der afholdte publikum fra at møde op og deltage i festlighederne.
Koncertgængerne var i festhumør og sang gladeligt med på alle de gamle kendinge fra det legendariske orkester, som leverede en kavalkade af alle de kendte hits fra den danske sangskat.
Ugen efter fik Blokhus besøg af det irske orkester The Bootleg Beach Boys, hvor stemningen fra de solbeskinnede californiske strande og hits, som Surfin USA og California Girls, skabte musikalsk sommerfest.
17. juli var Pernille Højmark og hendes orkester Sweethearts inviteret til feriebyen, og sikken fest det blev. Hun leverede et formidabelt show. Hun var sprudlende, og der var højt humør, og publikum var ikke sen til at skråle med på Smilende Susi og Sikke’n fest. Der var fantastisk stemning både hos orkestret og blandt koncertgæsterne.
– Der er mange, der er glade for et musikprogram, hvor kunstnerne er kendinge og leverer velkendte numre, som alle kan synge med på. Det skaber en vinder, der tiltrækker mange gæster. Er der så tilmeld sol fra en skyfri himmel, så når stemningen nye højder, og så kan vi også glæde os over, at det går godt med ølsalget. Men indtil videre har vi generelt været tilfredse med antallet af gæster til de første koncerter, siger Jannie Ratke på vegne af Torvegruppen og Erhvervsforeningen Destination Blokhus. Publikum har været gode til at møde op og få en hyggelig aften, og nu glæder vi os til at se, hvordan hele koncertrækken er gået når Sømændene afslutter årets koncerter med deres show 1. august.
Gratis koncerter fremover
For at sikre og udvikle flere af de mange populære gratis aktiviteter og events i Blokhus i mange år endnu, har Erhvervsforeningen Destination Blokhus i år søsat et nyt initiativ, som er salg af støttemærker.
En af dem, der har forestået den opgave, er 82-årige Rita Bermann, som bor og arbejder som frivillig i Blokhus. Støttemærket kan man som koncertgæst købe for kr. 50,-, og indtægterne går ubeskåret til de mange udgifter, der er forbundet med at arrangere de store koncerter og øvrige begivenheder.
– Det er faktisk gået rigtig godt. Gæsterne er meget positive, når vi spørger dem om de vil støtte, fortæller Rita Bermann. De siger, selvfølgelig vil vi det, og glæder sig over at kunne komme til Blokhus og få sådan en oplevelse. Mange gæster er også gengangere, og nogle kommer endda også selv og prikker mig på skuldrene efter koncerten, hvor de siger de gerne vil støtte. Det er bare skønt, siger hun og fortsætter:
– Er der god opbakning, så kan vi blive ved med at have gode koncertnavne på scenen, som jo er det folk kommer efter, og vi kan jo se at forretningerne holder længere åbent, og der bliver skabt mere liv i byen, når der er de her store events.
Rita og hendes 84-årige mand hygger sig med at arbejde som frivillige og synes, at det er spændende at møde så mange positive mennesker. Samtidig glæder de sig hver gang over, når hele torvet er fyldt med gæster.
En anden måde, som kan være et symbol på at man som gæst støtter events i Blokhus, er ved at købe Blokhus Øl til 50,- pr. stk. i Spar Blokhus og Hune eller en af de mange flotte plakater, der fås i alle prisniveauer hos Step In, Feriepartner Blokhus og Fun Art.