Tekst: Louise Kande – Foto: Presse
Det er første gang, at Kulturhuset og Skulpturparken Blokhus figurerer på VisitDenmarks årlige publikation ”Attraktionslisten”, som netop er offentliggjort.
Nr. 52 ud af 300
Listen dokumenterer besøgstallene for Danmarks mest besøgte attraktioner, og udover den fornemme nordjyske 6. plads, kan direktøren for Kulturhuset og Skulpturparken Blokhus, glæde sig over en placering på landsplan som nummer 52 ud af i alt 300 attraktioner. – Det er fantastisk, at vi er den 6. mest besøgte nordjyske attraktion. Vi havde i 2018 et besøgstal på 120.380 gæster, som købte billet til Skulpturparken, og dertil kommer omkring 30.000 gæster, som udelukkende kommer som gæster til selskaber i Kulturhuset, men som ikke indløser billet til parken, siger Palle Jensen, der bedyrer, at der ikke vil blive hvilet på laurbærrene. – Vi har en ambition om at komme i ”Top 50” over de mest besøgte danske attraktioner. Fremadrettet vil vi sætte yderligere ind i forhold til at tiltrække børn og børnefamilier. Og med de visioner vi har for udvikling af parken i de kommende år, skal vi nok dertil. Ejer John Andersen har formået at skabe et unikt sted, og det fundament skal vi bygge videre på i de kommende år. Derfor har vi i år investeret et tocifret millionbeløb i nye tiltag, siger han.
Markedsarkaden
I øjeblikket er Kulturhuset og Skulpturparken Blokhus ved at opføre 650 kvadratmeter fordelt på tre bygninger, der skal huse et antal butikker og toiletter. Efter planen skal ”Markedsarkaden” stå klar til ”Magisk Jul” i november, som direktøren lover bliver endnu mere magisk end tidligere. – Vi har store forventninger til Markedsarkaden og til det potentiale, de nye faciliteter rummer. I første omgang glæder vi os til at tage bygningen i brug i november, så vi kan få skabt endnu mere julestemning og hygge i den mørke tid, siger Palle Jensen.