Det er gået godt siden sidst for den lokale møbelproducent Intarsia Furniture fra Gjøl, som deltog i tv-udsendelsen Løvens Hule tidligere på året.
Nanna Nanna Aakjær Svendsen var nyetableret møbelproducent, og hun havde påbegyndt et erhvervseventyr. En drøm, der tog afsæt i hendes morfars – Jørgen Aakjær Jørgensen – fortid som arbejdsom møbelsnedker og dedikeret designer af møbler bl.a. udformet efter den gamle håndværksteknik intarsia.
Og nu stod den spirende iværksætter overfor mulige investeringspartnere i det populære tv-program, hvor hun for øjnene af hele Danmark skulle overbevise dem om det attraktive i at indgå et samarbejde med en forretning, der havde mulighed for at ekspandere.
Intarsia Furniture kunne efterfølgende gå fra tv-studiet med to løver ombord. Louise Herping Ellegaard og Tahir Siddique investerede begge to 250.000 kr. i virksomheden mod fremadrettet at eje 10 % af forretningen hver især. De har begge været en fantastisk sparring for den unge iværksætter, og samtidig betød samarbejdet at de, qua deres erfaringer og netværk, kunne hjælpe med at udbrede kendskabet om de eksklusive træmøbler. Men da TV-opmærksomheden tonede ud ramt virkelighedens verden, fortæller Nanna, og et af de helt store omdrejningspunkter var, hvorvidt Nanna kunne få mere gang i omsætningen.
Løverne anbefalede på daværende tidspunkt at sætte priserne ned på svævehylderne og droppe forhandlerledet med dem, for i stedet at bruge kræfterne på websalg . En strategi de selv har haft succes med, men Nanna var ikke enig i løvernes tilgang.
-Jeg havde ikke den rigtige mavefornemmelse i forhold til at forfølge den foreslåede strategi, siger iværksætteren. Hun ville gerne fastholde prisstrukturen på de eksklusive skandinaviske møbeldesigns og forudså allerede problemer i forhold til de eksisterende forhandlere rundt omkring i Danmark, hvis det hele pludselig skulle være anderledes opbygget.
På vej mod udlandet
Derfor blev der fastlagt en anden kurs i tråd med iværksætterens ånd. Nu skulle blikket i højere grad rettes mod udlandet, og der skulle findes forhandlere og samarbejdspartnere, der kunne føre virksomheden et skridt videre.
-Det er nu lykkedes, fortæller Nanna. Vi har etableret et samarbejde med Your Brand Partner. Nogle meget dygtige erhvervsfolk, der selv har branchekendskab.
Ole Bjerg har 20 års erfaring som Sales and Marketing Director for Fredericia Furniture A/S og arbejdet som international salgsdirektør for Eilersen.
Keld Møller Andersen har en baggrund som global salgschef for Gangsø A/S, hvor hans felt var salg og produktudvikling til internationale møbelkæder. Og samtidig var han ejer af et internationalt møbelagentur i Tyskland, for forskellige danske og internationale brands.
Your Brand Partner skal arbejde med forhandlerleddet i Europa og Asien, og hun ser med spænding på hvad det nye partnerskab kan føre til.
-Der er netop underskrevet en aftale, og det forventer jeg mig rigtig meget af, siger Nanna Aakjær Svendsen, som har en drøm om at virksomheden kan bevæge sig ind i en ny udviklingsfase med et eksportled, der bygges ovenpå det allerede eksisterende forhandlernetværk. I dag har det rundet 25 møbelhuse i Danmark samt en enkelt distributøraftale i USA.
Iværksætteren fortæller, at løverne har fået Nanna til at outsource forskellige opgaver og fokusere på det, hun er dygtigst til. Hun skal videreudvikle virksomheden, arbejde med designs samt forsøge at etablere flere forhandleraftaler i Norge.
Hun har desuden lige været på sit første besøg i London, hvor hun med stor sandsynlighed også har fået en aftale med hjem. Hun fortæller videre, at det Skandinaviske design er utrolig populært i udlandet og har et godt ry for at være kvalitetsvarer, så hun er fortrøstningsfuld i forhold til at få flere aftaler på plads.
Nanna har ikke kun videreført sin morfars evne til at skabe unikke møbler, men også arvet hans arbejdsomhed og dedikation. Med den arv i ryggen ser Nanna med stor optimisme på fremtiden og forventer, at Intarsia Furniture nu går ind i en spændende vækstfase.