Tekst: Louise Kande – Foto: Blokhus avis
Vi er jublende lykkelige for, at vi har været igennem 5 år med en positiv udvikling. Vi er meget heldige og taknemlige for den store opbakning til skulpturparken – både fra gæster, turister og lokale samt det lokale erhvervslivs opbakning. Vi er på fem år gået fra at være en almindelig Sand- og Træskulpturfestival til at være et Oplevelsescenter for hele familien – og det er jeg da lidt stolt over, siger direktør John Andersen ydmygt, da vi spørger ind til fødselsdagen.
Vækst hvert år
Det går ikke stille for sig i Oplevelsescenteret: ”Kulturhuset Blokhus og Skulpturparken Blokhus” er i en rivende udvikling. Besøgstallene stiger støt og markant, – det samme gør efterspørgslen på fester og selskaber i Kulturhuset. – Vi er vækstet hvert år, i de første 5 år vi har været i gang. I 2017 fordoblede vi omsætningen fra 2016 og centeret gav overskud på hele linjen for første gang – både i park og kulturhus, fortæller John Andersen. I år regner direktøren med, at omsætningen fra 2017 fordobles igen. – Vi kan godt bryste os med, at vi er blevet Jammerbugt kommunes næststørste turistattraktion. For fem år siden var der én fuldtidsansat til at passe Skulpturparken og nu er der 4,5 fuldtidsansatte i parken, som sidste år havde besøg af 110.000 gæster. Kulturhuset har herudover mere end 30.000 besøgende – alene gæster der skal til fester, selskaber eller konferencer. Medarbejderstaben i kulturhuset er også vokset gevaldigt, således vi nu har op til 45 på lønningslisten. Dermed er vores Oplevelsescenter, med Restaurant, Café, Orangeri, Skulpturpark og Kunstbutik med til at sparke positivt til turismeefterspørgslen, – som er en vigtig brik i at skabe vækst, omsætning og arbejdspladser til hele Jammerbugt Kommune.
Et kig på fremtiden
Skulpturparken og Kulturhuset er på de 5 år blevet et yndet turistmål for mange udenlandske og danske turister. – Det er en styrke og en fordel for turismen, at der sammen med de øvrige attraktioner og seværdigheder i området, er et så solidt fundament at bygge videre på. – Jeg tror på, at vi i Destinationen kan lykkes med at realisere vores ambitioner om at sætte yderligere fart i væksten i turismen i Jammerbugt Kommune, og det har stor og positiv betydning, når kommunen føler ejerskab til vores strategi med skulpturparkens og kulturhusets fortsatte udvikling, og er villige til at samarbejde, når der tages udgangspunkt i de udfordringer og muligheder, som er centrale for ”vores” lokale turisme.
I 2018 forventer John Andersen en fremgang med ca. 20-30 % i forhold til besøgstal i parken – hvilket vil sige et samlet besøgstal på mindst 125.000 gæster. – Magisk Jul var enormt flot besøgt i 2017. Det var vores første år med jul og det blev taget rigtig godt imod. I 2018 har vi 58 dage med Magisk Jul, og barren er sat endnu højere – både hvad angår udsmykning, belysning, show og musik, så det vil helt sikkert også præge besøgstallene yderligere i opadgående retning, forklarer John Andersen, der i sæson 2018 vil arbejde på at ”gå ned i tid”. – Jeg har nu fået kørt et rigtig godt hold i stilling til alt det praktiske i dagligdagen og sætter min lid til dem, siger han afslutningsvis og påpeger, at han er ved at arbejde på en løsning, hvorpå parken kan fremtidssikres mange år fremover.