Det er 15 år siden, Helle Svendsen slog dørene op til Blondehuset i Løkken – en butik, der siden er vokset til at være Danmarks største inden for lingeri og badetøj. Her handler det ikke bare om bh-størrelser og bikinimodeller, men om at give kunderne en personlig oplevelse, de ikke finder online. Alligevel mærker Helle Svendsen, at nethandlen presser sig på.
– Jeg må erkende, at jeg er nervøs for fremtiden. Mange fysiske butikker lukker i øjeblikket – vi ønsker ikke at være blandt dem, og jeg tager gerne kampen op, siger hun.
Et af våbnene i den kamp er en fortsat insisteren på det, man ikke kan lægge i en indkøbskurv online: nærvær og ærlig vejledning – noget som Helle Svendsen og hendes 15 medarbejdere er garanter for.
– Vi har også vores egen webshop, som fungerer som butikkens udstillingsvindue. Men vi opfordrer altid vores kunder til at besøge os i den fysiske butik i Løkken – for intet slår den personlige kontakt og den hjælp, man får ansigt til ansigt, siger Helle Svendsen og tilføjer.
– Vi arbejder ud fra klare værdier og er af den overbevisning, at god service bunder i nærvær. Det betyder kompetente og empatiske medarbejdere, der er klar til at hjælpe kunderne til den bedste løsning. Vi brænder for kundekontakten og bliver glade helt ind i hjertet, når vi kan hjælpe en kunde med netop det, vedkommende har brug for.

God service er ikke gratis
Den 285 kvadratmeter store butik har gennem årene udviklet sig til en af hjørnestenene i Løkkens handelsliv. Kunderne kommer fra hele landet for at shoppe i butikken, der holder åbent 362 dage om året. Det er dog langt fra en selvfølge, at det også bliver sådan i fremtiden.
– Vi kæmper virkelig en kamp lige nu. En del netbutikker dumper priserne, og det har vi svært ved at hamle op med. For god service og det at drive en drive en fysisk butik koster, siger Helle Svendsen, der også har bemærket en ændring i kundernes adfærd.
– Vi oplever flere kunder, som nyder godt af vores vejledning og rådgivning, men som ender med ikke at købe varen, fordi de kan finde den billigere på nettet. Det synes jeg er uartigt og spild af min og medarbejdernes tid, og det gør mig ked af det og vred. Fortsætter den tendens, bliver det svært drive en fysisk butik på den måde, vi gør nu.
Den personlige og nære service kommer også til udtryk i forhold til de mere sårbare kundegrupper. Butikken holder blandet andet arrangementer efter lukketid – en mulighed, som både bosteder, firmaer og venindegrupper har benyttet sig af. Desuden kan kunder med særlige behov booke en tid udenfor normal åbningstid.
– Det kan være en sårbar situation at købe undertøj, hvis du er brystopereret. Her ønsker vi at være imødekommende ved at holde butikken åben, når der ikke er andre kunder. Det gælder også for andre sårbare grupper – eksempelvis kvinder med angst eller andre, der har svært ved at være sammen med mange mennesker, fortæller Helle Svendsen, der ikke ønsker at blive en del af en kæde for at stå stærkere i markedet.
– Vi ønsker at tage frie valg på alle parametre og være unikke – både i den måde vi møder vores kunder på og i den måde butikken drives på. Det håber jeg også er muligt i fremtiden. Jeg håber samtidig, at kunderne indser, at det er afgørende at støtte de fysiske butikker, hvis der fortsat skal være mulighed for at møde nærværende og personlig service – og ikke mindst et handelsliv, som er attraktiv for både fastboende og turister, siger hun.



