De 5 kommuner, der er gået sammen om at arbejde med turismefremme i den nye destination er Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro.
Foto af Nationalpark Thy: Mette Johnsen
Etableringen af destinationen skal ses som udmøntningen af den nye erhvervsfremmelov, hvor antallet af turistdestinationer i Danmark skal samles i større enheder og reduceres fra ca. 80 til omkring 18 fra udgangen af 2020.
Tirsdag den 3. marts var kommuner, turisterhverv og politikere derfor samlet til møde og stiftende generalforsamling på Hotel Hanstholm for at etablere bestyrelsen i det nye selskab Destination Nordvestkysten, som rent formelt stiftes 1. april 2020. Bestyrelsen, som er på 11 medlemmer, består af politikere og repræsentanter fra det lokale turisterhverv.
Borgmester i Holstebro Kommune H.C. Østerby er udnævnt som formand. Mogens Chr. Gade, borgmester i Jammerbugt Kommune er næstformand og derudover indtræder følgende i bestyrelsen: Arne Boelt, borgmester Hjørring Kommune, Niels Jørgen Pedersen, Viceborgmester i Thisted Kommune, Erik Flyvholm, borgmester Lemvig Kommune, Niels Jørgen Jensen, direktør i Fårup Sommerland, Karl Henrik Laursen, direktør Nordsøen Oceanarium i Hirtshals, Rasmus Fejerskov, formand Thy Turistforening, Steen Jørgensen, indehaver af SJ Feriehusudlejning og Søren Olsen, Formand for Erhvervs- & Turismeudvalget i Holstebro kommune.
Destinationen får hovedsæde på Skeelslund i nærheden af Aabybro og etablerer samtidig et filialkontor i Lemvig. Under samme tag bor også det nationale turisme konsortium Dansk Kyst og Natur, og du vil også fremover kunne finde projektet fælles vækst i Nordjylland, som fra 1. april bliver varetaget af Destination Nordvestkysten.
Peter Krusborg Pedersen, som kommer fra en stilling som markedschef i VisitDenmark, er nytiltrådt direktør i destinationen. Han præsenterede på det indledende møde hans tanker og visioner, og for ham er det vigtigt at vi udvikler destinationen i et koordineret fællesskab og samarbejde imellem kommuner, erhvervet, Dansk Kyst & Natur samt VisitDenmark. – Vi er først en succes, når erhvervet ser destinationen som en succes. Vi skal understøtte de lokale initiativer og samtidig skabe vækst i henhold til Vestkystplanen, som ligger som en strategisk handleplan for hele Vestkysten.
Udviklingsplanen for Vestkysten:
– Vestkysten skal være blandt Nordeuropas førende kystdestinationer, hvor der er en ambition om at hæve turismeomsætningen, antallet af overnatninger og gæstetilfredsheden frem mod 2025 ved at arbejde med en samlet destination under et fælles brand, naturen som hovedattraktion, de 18 særlige feriesteder, differentieret overnatningskapacitet og strategisk investeringsfremme.- Der er et stort uforløst potentiale i vestkystturismen, og her er det vigtigt, at vi står sammen om at løse den fælles opgave, siger Peter Krusborg Pedersen. -I Destination Nordvestkysten skal vi blandt andet arbejde videre med eksisterende projekter, men vi skal også have ansøgt om at få andel af de nationale midler til at eksekvere relevante nye projekter, som kan skabe synergi til det lokale erhvervsliv og dermed øge væksten i vestkystturismen. Vi skal styrke gæsteoplevelsen og arbejde med kvalitet og kompetenceudvikling. Vi har fået udviklet et vestkystbrand, der er rammesættende for ferien på vestkysten, og nu skal vi have fyldt rammen ud med de rigtige, lokale fortællinger, fortæller Peter Krusborg Pedersen, direktør i Destination Nordvestkysten.