Tekst: Louise Kande – Foto: Privat
I påsken 2006 slår Butik Lykke dørene op for første gang. I samarbejde med sin mand, Keld Kristensen (red: Keld og Johs) sætter Anna Marie Kristensen fokus på Hune. – Oprindeligt var tanken, at butikken skulle være en lille brugskunst butik indeholdende et lille galleri. Men pludselig udviklede det hele sig til, at vi også skulle have en lille smule tøj. Jeg så nemlig en TV udsendelse med den nye danske designer "Hawalescha" – og jeg fik lov til at få forhandlingen af hendes meget specielle tøj, hvilket var meget interessant, forklarer Anna Marie. På modemessen samme år bemærkede hun det nye danske design "Modström” og fik forhandlingen heraf. – Oveni dette fik jeg også forhandlingen af nogle fede smykker, bælter og sko samt specialiteter- og så blev det jo pludselig til en HELT rigtig oplevelsesbutik for næsten hele familien, fortæller hun med et glimt i øjet.
Butikken udviklede sig allerede det første år med mange nye tøjmærker og produkter. – Jeg fik hurtigt brug for, at vores to fantastiske døtre (red: Janne Lykke og Mette Lykke) kom og hjalp i weekenderne, og jeg måtte også ansætte nogle af deres søde veninder. Vi havde travlt, og det hele var så spændende, men også hårdt, forklarer Anna Marie.
I 2008 satte Butik Lykke yderligere fokus på anerkendte tøjmærker. Butikken skulle have en “lillesøster”. -Udviklingen gik hen imod, at vi skulle åbne en webshop. Det blev hurtigt en super god ekstra platform at sælge vores varer på, udenfor højsæsonen. Dette har nu ført til, at vi grundet pladsmangel på lageret har opdelt den fysiske butik og webshop, fortæller Janne Lykke. Hun er nu hovedsageligt beskæftiget med webshoppen, hvorfor lageret nu er flyttet til Aalborg for at kunne udvide konceptet med endnu flere fede Brands. -Hun gør det godt og har succes med at sende “Lykke” ud til hele landet og det samtidig med, at hun rådgiver kunderne og spreder kendskabet til vores “Lykke-look” på de sociale medier, siger Anna Marie og fortsætter: – Mette har også altid været en stor del af butikken. Hun hjælper med indkøb på messer og står model på webshoppen. Igennem 10 år har butikken jo været samlingspunktet for familien i højtiderne, så det har altid været her vi også har hygget os sammen, forklarer hun.
Stor udvikling på 10 år
– Det har været en kæmpe rejse at være på, og vi udvikler os stadig med hensyn til konstellationen af de forskellige brands og vores tilgang til vores kunder, forklarer Anna Marie.
– Vi har mange skønne butikker i området og er så stolte af, at vi som destination rammer så bredt. I Lykke by Lykke prøver vi at samle en buket af hovedsageligt danske mærker, som henvender sig til den fashionbevidste kvinde og pige. Butikken er bygget sådan op, at både mor og datter har mulighed for at handle samme sted. I det hele taget er det vores fornemste mission, at man kan parkere lige udenfor og så kun behøver at handle et sted for at blive klædt på fra top til tå, fortæller Janne Lykke.
Mens udviklingen af forretningen har forsøgt at følge med tiden, har kundernes adfærd også ændret sig en smule. – specielt indenfor de sidste tre år. – Vi kan dels mærke større konkurrence med hensyn til ændring af lukkeloven, nu hvor alle butikker kan holde åbent om søndagen og dels en større efterspørgsel online. Men det er her webshoppen er med til at understøtte udviklingen, så vi kan rådgive vores kunder både i den fysiske butik, men også online, forklarer Anna Marie.
Det skal fejres
– Vi takker alle vores gode og trofaste kunder gennem alle årene og fejrer vores jubilæum med et brag af en fest. Hele påsken giver vi 25% rabat på ALLE varer i butikken.- Skærtorsdag serverer vi "bobler" og kransekage, afslutter de.