Tekst: Presse Foto: Poul Nymark
Destination Nordvestkysten modtager 11 mio. kr. fra den pulje, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har givet til tværgående turismeprojekter.
– Vi glæder os over, at vi er med i rækken af destinationsselskaber og turismeaktører, der lige nu arbejder sammen på kryds og tværs for at udvikle dansk turisme i en bæredygtig retning, siger Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten, som også omfatter Jammerbugt Kommune.
– Vi er nemlig ikke i tvivl om, at fremtidens turister langs Nordvestkysten ønsker, at service, oplevelser og lokalområdet samlet set skal kunne opfattes som bæredygtigt.
Tilbage til 2019-niveau
Det er projekt ”Vestkysten som samlet power brand,” der har fået de 11 millioner kroner, og Destination Nordvestkysten har med sit stærke partnerskab langs Vestkysten sat bæredygtig turisme på dagsordenen.
Målet er, at antallet af overnatninger på Nordvestkysten i løbet af sommeren 2023 kommer tilbage på niveau med rekordåret 2019.
Et andet mål er, at turisterne bruger flere penge, og at de kommer hele året.
– For at nå dertil, skal der skrues op for den internationale markedsføring og indgås et tæt samarbejde med lokalbefolkningen, fortæller Peter Krusborg.
– Fremtidens turister langs Vestkysten ønsker, at service, oplevelser og mødet med lokalområdet samlet set opfattes bæredygtigt.
– Naturen må ikke virke slidt af turismen, og den sociale og økonomiske bæredygtighed i lokalområdet skal kunne ses, ligesom turister gerne vil tæt på lokalbefolkningen og have autentiske oplevelser, siger han.