Blokhus

På jagt efter genbrugsguld

Gamle ting får nyt liv i loppesupermarkeder

Kirppu, som betyder loppe på finsk, er et danskejet landsdækkende butikskoncept fyldt med spændende loppefund, der nu kan åbne deres 26. butik i Frederikshavn pinselørdag 18. maj.

Foruden butikken i Frederikshavn findes der lignende butikker i Nordjylland i Hjørring og Aalborg, hvor genbrugsglade købere kan gå på opdagelse iblandt intet mindre end 250 stande fordelt på 1000 m2 med alt lige fra møbler, boliginteriør, tøj, køkkenartikler, maskiner og meget mere.

-Hos os kan man kort sagt nærmest finde alt, hvad man kan komme i tanke om lige pånær mad og drikke, fortæller Michael Henning Jensen, marketingchef i Kirppu, og opfordrer til at kunderne kommer og besøger butikkerne for at gøre et godt fund.

Kirppu har besøg af mange danskere, men også en del udenlandske turister finder vej indenfor.

-De synes det er sjovt at få et indblik i danskernes hjem, fortæller Michael H. Jensen og fortsætter:
-Et besøg i Kirppu er noget man sagtens kan se som en oplevelse, og en god ide til at finde noget til en god pris. Han opfordrer derfor til, at man bruger pinsen til at tage på opdagelsestur til en af butikkerne i Nordjylland.

Alle butikkerne har samtidig altid kaffebar med et loungeområde indbygget. Her kan man hygge sig med forfriskninger, og børnene kan hygge sig i tegne- og farvehjørnet alt imens forældrene kan gå på jagt efter brugte skatte og sjældne fund.

Trendy med loppefund

At gå på loppemarked og finde brugte varer er de senere år blevet mere og mere populært.

Det ses især ved at flere og flere butikker popper op med salg af genbrugsting. For forbrugerne er det en måde at gøre op med brug-og-smid- væk-kulturen og købe ind i en cirkulær økonomi. De har især fået øjnene op for, at der både kan spares penge og handles med afsæt i den mere bæredygtige strategi.

Mange har igennem tiden også hygget sig med at dykke ned i brugte varer på diverse kræmmermarkeder, og allerede for 10 år siden re-tænkte Kirppu den tanke efter et besøg i Finland, hvor ejerne efterfølgende tog ideen med hjem og startede konceptet i Hillerød på Sjælland. De blev dermed frontløbere på den nye måde at sælge genbrugsting på, og siden har det udviklet sig til i dag at have en omsætning på 300 mio. kr. og 400 ansatte.

Butik i butikken

Butikskonceptet for loppefund betyder, at private lejer sig ind på en reol i butikken, hvor de kan sælge deres egne brugte ting. Det kan man også gøre mange andre steder, men igennem det landsdækkende koncept hos Kirppu kan sælgerne opnå en betragtelig større kontaktflade til kunderne, og skal f.eks. ikke mødes med køberne eller sende varer, som man evt. oplever via øvrige online platforme for salg af brugte varer.

-Vi har butiksansatte, der sælger de brugte ting på vegne af ejerne samt holder øje med reolerne i butikkerne, og man kan endda for beskedne 20 kr. få dem til at rydde op på standen. Kirppu tager 19 % i kommission af salget. Varerne tilmeldes via en app, som kan gøres hjemmefra, og det eneste man derudover skal gøre er at køre tingene til butikken man har lejet sig ind i, forklarer Michael Henning Jensen.

I princippet kan ejerne oprette stande i alle butikker i Danmark, som også er styrken ved at få adgang til det landsdækkende koncept.

-Man kan f.eks. sidde hjemme i Nordjylland og sælge varerne fra en stand på Fyn, siger Michael H. Jensen. Samtidig drager sælgerne fordel af at Kirppu ofte laver livestreaming på Facebook, hvor alle interesserede kan følge med fra hele landet og købe varerne via mobile pay, for efterfølgende at hente tingene indenfor 14 dage i den nærmeste Kirppu butik.

Læs om fantastiske oplevelser og events