Med ekstra 15 millioner kroner om året har VisitDenmark for første gang mulighed for at indgå langsigtede samarbejder med partnere om at øge kendskabet til Danmark i udlandet og gøre en særlig indsats for at udvide sæsonen for kystturismen.
Hos Stena Line er linjedirektør Tony Michaelsen tilfreds med, at han nu får mulighed for at lægge langsigtede planer sammen med VisitDenmark. Tidligere i 2017, fremlagde rederiet en ambitiøs vækststrategi, hvor blandt andet ruten mellem Göteborg og Frederikshavn spiller en central rolle for at få flere svenske turister til Danmark også uden for højsæsonen.
– I Stena Line har vi et mål om at øge antallet af svenske turister i Danmark over en femårig periode, og vi vil gerne samarbejde med VisitDenmark om at nå dette mål. For at få fuld effekt af samarbejdet kræver det, at vi kan lægger planer sammen flere år frem i tiden frem for et enkelt år ad gangen. Vi er derfor meget tilfredse med, at den danske regering nu øger investeringerne i markedsføringen over en længere periode, siger Tony Michaelsen.
Lavt kendskab til Danmark
De 15 millioner kroner, som VisitDenmark fremover vil modtage hvert år, er en del af den erhvervs- og iværksætterpakke, som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) indgik ultimo 2017 med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Pengene skal primært anvendes til markedsføring af kyst- og naturturismen på markederne Tyskland, Sverige, Norge og Holland. Og indsatsen skal særligt have fokus på skuldersæsonen med det mål at udvide sæsonen i dansk turisme.
Øremærkningen af midlerne glæder Feriepartner Danmark, for der er brug for at styrke kendskabet til Danmark. Selv når man kigger mod det store naboland mod syd, ved kun en meget lille del af tyskerne, at Danmark er et fantastisk sted at holde ferie.
– Dansk turisme har et kæmpe potentiale i Tyskland, som slet ikke er realiseret endnu. Med de ekstra investeringer har dansk turisme fået den nødvendige, hjælpende hånd, som gør, at vi nu rent faktisk kan række ud efter potentialet med en langsigtet strategi. Det ser vi frem til at have et tæt samarbejde med VisitDenmark om, siger Flemming Toft Andersen, direktør i Feriepartner Danmark.
Langsigtede samarbejder
I 2018 vil de 15 millioner kroner blive anvendt til at fortsætte den indsats, som er gennemført på nærmarkederne sammen med partnere i 2016 og 2017 med flotte resultater til følge. Fremover vil VisitDenmark søge at etablere langsigtede aftaler og samarbejder med de private partnere.
– Det er et langt sejt træk at få kendskabet til Danmark op. Det gør man ikke fra det ene år til det andet. Med aftalen har vi sikkerhed for, at vi kan foretage langsigtede investeringer og derfor går vi nu i gang med undersøge mulighederne for langsigtede aftaler med vores kommercielle partnere, siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.