Tekst: Lotte Kande – Foto: Presse
Nordjysk Feriehusudlejer Netværk er netop iværksat i Nordjylland. Med Dancenter, Admiral Strand Feriehuse, Novasol-Dansommer, Sol og Strand, Netferie, Topferie, Toppen af Danmark, Jammerbugt Ferie og Feriepartnere i spidsen er formålet, at sætte fokus på den store forskel det kan gøre for det nordjyske område, at få flere sommerhuse til udlejning.
Omsætning i lokalsamfundet
Ved at udleje sit sommerhus er man med til at skabe omsætning i det lokalsamfund hvor sommerhuset ligger. På mange niveauer, fortæller Palle Steen Holmbech fra Feriepartner og fortsætter, – udlejningsbureauerne er ofte drevet af ansatte bosat i lokalområdet og alle aspekter af driften giver mere omsætning hos alt fra de lokale håndværkere over købmænd til attraktioner. Berit Bøjstrup fra Novasol-Dansommer tilføjer, at en sommergæst bruger omkring kr. 800,- i døgnet i lokalsamfundet under deres ferie i sommerhus og dermed giver det ekstra god mening, at styrke og sætte fokus på en øget udlejning i Nordjylland.
Forskel med muligheder
På nuværende tidspunkt udlejes ca. 7.000 sommerhuse ud af i alt 35.000 i regionen, hvilket giver et stort potentiale med den stigning vi oplever i besøg i alle områder. Kigger man længere ned langs vestkysten, feks. omkring Blåvand og Henne Strand så udlejes op imod 40-50% af alle udlejningshuse i området mod vores 20-25%, dette må siges at være en betydelig forskel med muligheder siger Palle Steen Holmbech.
Markant målsætning
Med etableringen af det nye Feriehusudlejer Netværk har man en markant målsætning, nemlig at udvide markedet i Nordjylland med omkring 1000 huse henover en 3-årig periode, dette kræver en stærk indsats men i første omgang handler det om at de mange huse der ikke udlejes bliver bekendt om mulighederne.
Hvorfor tallet for Nordjylland er så markant lavere, skyldes muligvis flere årsager – Vi er i Nordjylland kendt for en vis forsigtighed og der findes flere myter om de mest almindelige misforståelser omkring sommerhusudlejning. Fx at feriegæsterne ødelægger sommerhuset, man kan ikke selv benytte sommerhuset, skattefar snupper fortjenesten, jeg skal selv gøre rent og et udlejningssommerhus kan ikke sælges, fortæller Tina Boelt Sørensen fra Sol og strand. – Men vi vil gerne påpege, at dette ikke er tilfældet. I Nordjysk Feriehusudlejer Netværk ønsker alle parter at arbejde sammen om at skabe gode, trygge rammer for udlejningen samt udbrede budskabet herom. Vi står alle inde for de gode, trygge muligheder for udlejning hos de dygtige etablerede bureauer med mange års erfaring. Der tilbydes endvidere en høj grad af lokal servicering, kontrol af sommerhuset før og efter udlejning og også mulighed for at booke egen tid i sommerhuset efter behov.
Ved udlejning gennem autoriseret bureau er der i dag et skattefrit bundfradrag på kr. 21.000, samt et fradrag på 40% af restbeløbet, når du udlejer dit sommerhus. Ydermere arbejdes der intenst i Feriehusudlejernes Brancheforening på at øge det dette skattemæssige bundfradrag fra nuværende 21.000 kr. til 30-40.000 kr. ligesom der lægges stort pres på, at gøre forbrugsafgifterne skattefrie. Det er vigtige faktorer som vi prioriterer højt på at påvirke via netværket, da det helt naturligt appellerer til at flere kan blive motiveret til udlejning nævner Palle Holmbech.
Ny flyer på gaden
Netværket har netop udviklet en fælles flyer, der bliver bredt ud omkring påske og virke i hele Nordjylland. Flyeren vil blive uddelt fra alle de lokale spots hvor end vi har vores gang i lokalsamfundet. Det være i supermarkeder, tankstationer, attraktioner, restauranter osv. Ideen med denne flyer er at skabe en forståelse for at uden lokalsamfundet som omkranser sommerhusområderne, vil det ikke skabe det samme liv for hverken ejer eller lejer.
Morten Kirk Clausen fra Admiral Strand Feriehuse påpeger, at det er en fælles opgave og i fælles interesse at netværkets medlemmer selv tager ud i lokalområderne og arbejder med den enkelte virksomhed. Det står helt klart, at vi er etableret for sammen at skabe vækst i området, når husejeren således beslutter sig for at leje sit feriehus ud, ja, så må vi ”kæmpe” om dem bagefter i form af egen annoncering og kampagner, smiler og afslutter Morten Kirk Clausen.