Der var masser af stemning og en god tilslutning til Blokhus Beermile, der i år blev afviklet i Hune lørdag den 17. maj. Begivenheden blev en gevinst for både deltagerne og de lokale forretninger. Flere butikker oplevede øget kundestrøm og mersalg, og gæsterne fik både smagsoplevelser, rundvisninger og gode tilbud med hjem.
Startskuddet på smagsrejsen igennem specialøllenes verden lød hos Gasten, og derefter blev deltagerne ført rundt til forskellige forretninger i Hune.
Der var indlagt 7 stoppesteder, hvor turen også bød på besøg hos Guesthouse Hune, Eau De Parfume, Fun Art, Skulpturhuset, Kirkensgaard og Spar.

Ved hvert stop stod et lokalt bryggeri klar med smagsprøver og fortællinger om deres specialøl. Brygmestrene fra Søgaard Bryghus, Hjort Beer, Thisted Bryghus, Løkken Bryghus, 1633 Brewing Co. og Royal Unibrew skænkede op og underholdt med masser af historier.
Det er andet år begivenheden afholdes. Vejret var med arrangørerne og øl-entusiasterne udtrykte stor tilfredshed med dagen.
-Vi havde en rigtig hyggelig dag, og alle var så glade, fortæller Jannie Ratke, eventansvarlig hos Erhvervsforeningen Destination Blokhus. Det var dejligt.
Hun fortæller samtidig, at gæsterne havde mulighed for at blive fragtet rundt. På grund af afstanden imellem de forskellige virksomheder havde foreningen besluttet sig for at deltagerne kunne benytte sig af Beermile shuttle. Nærmest som en øl-safari stod en hestevogn klar til at transportere gæsterne rundt i byen, og det vakte både jubel og fungerede rigtig godt, siger hun.

Øl, rundvisninger og parfumehandel
Nogle virksomheder havde også selv arrangeret aktivitet. Hos de nye ejere på Guesthouse i Hune kunne interesserede f.eks. få en rundvisning, og hos Eau de Parfume var der ekstra gode tilbud. Parfumeforretningen øjnede en mulighed for at skabe mersalg, når de smagsrejsende alligevel skulle gøre et stop lige udenfor forretningen:
-Vi er jo nødt til at være oppe på dupperne, når der kommer sådan en flok forbi. Det var rigtig hyggeligt og en kæmpe succes, siger Morten Bo, indehaver af Eau de Parfume.

På baren havde forretningen udstillet forskellige dufteprøver, og de frivillige skænkede ikke bare øl. De gav da også lige et pift parfume, som vakte både smil og nysgerrighed.
Det førte til, at de øl-rejsende da hellere lige måtte se nærmere på varerne inde i butikken.
-Nogle var slet ikke klar over, at vi fandtes. De købte parfumerne med hjem, og omsætningsmæssigt har vi haft den bedste lørdag udenfor sæson nogensinde. Vi er glade og kunderne var begejstrede og sagde, at de ville helt bestemt komme på besøg igen, fortæller Morten Bo.
Han slutter med at sige: -Når der sker noget i byen, så er det vigtigt at vi bakker op. Samtidig kan man jo benytte lejligheden til at gøre noget for egen forretning.
Det har vi i hvert fald haft succes med.