Nyheder
imported

Stor turismevækst uden for højsæsonen

2018 blev endnu et rekordår for dansk turisme, og antallet af udenlandske turismeovernatninger ser ud til at slå den hidtidige rekord fra 1993. Væksten i de udenlandske overnatninger er primært sket i skuldersæsonen, mens højsæsonen stort set er status quo. Det er med til at understøtte en bæredygtig udvikling i turismen.

Det tegner til at blive endnu et rekordår for turismen i Danmark. Danmarks Statistik har for ganske nyligt offentliggjort de foreløbige overnatningstal for 2018. Og de viser en samlet vækst i overnatningerne på 2,7 procent i forhold til året før. Heraf tegner væksten i de udenlandske overnatninger for sig for 2,9 procent. Det samlede antal overnatninger i 2018 var 53,661 mio., heraf var de 27,445 mio. udenlandske. Resultatet på udenlandske overnatninger er all time high, og dermed slår dansk turisme den gamle rekord fra 1993, hvor der var cirka 27 mio. udenlandske overnatninger.

Det er især i skuldersæsonen (marts-juni og september-oktober), at væksten er kommet, mens højsæsonen holder sig forholdsvis status quo. Væksten i skuldersæsonen var i kyst- og naturturismen på ca. 208.000 flere overnatninger og i storbyturismen ca. 275.000.

 – Det er glædeligt, at det ser ud til, at vi også i 2018 oplevede en vækst i antallet af udenlandske overnatninger, og at væksten især skete i skuldersæsonen. Vi har i hele 2018 haft et særskilt fokus på at tiltrække flere udenlandske turister i skuldersæsonen, og det er en strategi, vi skal bygge videre på – både med nye spændende initiativer på destinationerne og med markedsføring. Flere turister i skuldersæsonen understøtter en bæredygtig udvikling i turismen, og flere turister og et øget døgnforbrug er samtidig med til at øge omsætningen og beskæftigelsen, siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Væksten i de udenlandske overnatninger er bl.a. sket på seks af dansk turismes prioriterede markeder: Tyskland, Holland, USA, Italien, Frankrig og Indien. Sverige og Kina holder status quo, og der er sket et fald i Norge på grund af økonomiske konjunkturer og i UK på grund af Brexit.

Der er hård kamp om turisterne

Den globale rejselyst stiger og stiger år for år, og det er VisitDenmarks mål, at Danmark skal have sin del af kagen ved tiltrække flere turister de kommende år. Men der er en knivskarp konkurrence fra andre lande, og f.eks. klarer Holland, Tyskland og Sverige sig rigtig godt i kampen om turisterne med større vækstprocenter.

– Der er behov for mere nyudvikling i turismen, for vi skal hele tiden have nye fortællinger at markedsføre Danmark på. Derfor er det vigtigt med et rigtig tæt samarbejde i branchen, og at vi bruger ressourcerne begavet sammen, så vi får slagkraft nok til at trænge igennem til turisterne. Vi har gode forhåbninger til, at også Erhvervsfremmereformen med en forenkling af turismestrukturen og færre, større destinationer vil være med til at styrke udviklingen og udgangseffekten. Vi glæder os til et tæt samarbejde med alle de nye destinationer, siger Jan Olsen.

 

Læs om fantastiske oplevelser og events