For høj fart i trafikken får hvert år alvorlige konsekvenser
Derfor er det også nærliggende at rette fokus mod netop ulykkerne, når vi forsøger at påvirke adfærden i trafikken. Dog valgte de nordjyske kommuner med succes et andet afsæt til hastighedskampagnen Sænk farten. Kampagnen bygger på kærlige provokationer fra dem, der er tæt på bilisten.
”Vi oplever ofte, at et emne som hastighedsovertrædelser kan være svært at tale om. Det kan være tabu at konfrontere hinanden med at man kører for stærkt. Og det kan hurtigt opleves som et surt opstød at løfte pegefingeren overfor hinanden. Derfor ønskede vi en kampagne, som skulle skabe grundlag for, at vi fra starten sænker paraderne, ved at skabe nogle karikerede, men alligevel genkendelige situationer. Og med et glimt i øjet byde op til dialog. Rigtig mange nordjyder har bidraget til debatten, og det har været en fornøjelse at følge. Der har været en god tone, hvor vi minder hinanden om at passe på vores kære”, fortæller Lotte Astorp Nissum fra Hjørring Kommune.
I en af kampagnefilmene hælder en teenagedatter ”kun en lille smule” sodavand ud i sin fars bil, som modsvar til hans dårlige undskyldning om at køre for stærkt. Maria Rødkjær Horsholt Korsbro deltog blandt mange nordjyder i dialogen omkring kampagnen, og siger:
”Jeg synes den er fantastisk, fordi der er så mange ting, vi gør, hvor det bare er en lille smule. Men i stedet for, så lad nu bare være! Der mange andre måder at miste mennesker på, eksempelvis ved sygdom, og der kan du ikke altid gøre noget. Men her, her kan du rent faktisk gøre noget og sænke farten. Så det synes jeg, er vigtigt.”
Maria fik i sidste uge overrakt nøglerne til en spritny Opel Astra, som Uggerhøj havde sat på højkant i en konkurrence, for at være med til at sætte fokus på emnet. Kommunerne og Nordjyllands Politi glæder sig over, at den kærlige provokerende tilgang har skabt en god interaktion omkring emnet på Facebook. Kommentarer som ”det er som at høre dig, far”, ”prøv at gøre det ved far næste gang”, ”det er jo os to på tur”, og ”dig der kører, mig der er passager” er bare et udpluk af kommentarer, og rigtig mange nordjyder har tagget og delt budskabet i deres netværk.
Lotte Astorp Nissum, Hjørring Kommune tilføjer: ”Det handler om at skabe en positiv dialog omkring et alvorligt emne. Vi forventer ikke at kunne ændre adfærden overnight. Men kan vi skabe den opmærksomhed, som vi er lykkedes med her, kan refleksionen forhåbentlig flytte opfattelsen af, hvad der er i orden og step by step måske flytte adfærden i den rigtige retning.”
De nordjyske kommuner bag kampagnen er Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland.