Jammerbugt Kommunes Borgerservice har i uge 47 undervist en række unge mennesker fra Ungeenheden i Digital post og digital selvbetjening.
Flertallet af de unge som mødte frem havde helt styr på NemID og digital post, så Anny Lynge Rasmussen og Louise Hedegaard Pedersen fra borgerservice fortalte om små tips og tricks. Digitaliseringsstyrelsen sætter i uge 46 og 47 fokus på digitalisering af det offentlige og mange kommuner laver ekstra tiltag for forskellige målgrupper.
Hvorfor indføres Digital Post?
Digital kommunikation mellem det offentlige og borgere og virksomheder skaber en moderne offentlig service og sparer det offentlige mange penge.
Moderne og fleksibel service
Digital Post er med til at give en mere tidssvarende og moderne offentlig service, der passer til, at danskerne allerede i høj grad er digitale. Det giver fleksibilitet og frihed i hverdagen, når man kan læse sin digitale post og sende Digital Post til det offentlige fra alle computere. Den digitale post følger borgeren – også når man skifter postadresse eller e-mail. Og sikkerheden er høj, fordi Digital Post er knyttet til den enkelte brugers NemID og CPR-nummer.
Borgerne slipper også for ringbind og rudekuverter. Borgerens digitale post bliver nemlig automatisk gemt og opbevaret, så man til enhver tid kan finde og dokumentere sin korrespondance med det offentlige.
Vi sparer penge på porto og konvolutter
Digital Post er en nem og hurtig kommunikationsform, der sparer både borgerne og det offentlige udgifter til porto og papir. Når Digital Post til både borgerne og virksomhederne er fuldt indført i 2015, kan det offentlige spare ca. én milliard kroner hvert år. De penge, der spares på frimærker, konvolutter og håndtering af papirer, kan i stedet politisk prioriteres til andre områder. Fx til skoler, sygehuse og ældrepleje.