Indrømmet, der var lidt sommerfugle i maven og spænding i luften, da Anders Thorsager for 2 måneder siden låste yderdøren op til "Strandhotellet" i Blokhus og åbningen af det charmerende, stilrene og indbydende badehotel for alvor var en realitet og han var ikke i tvivl om, at hotellet ville blive genstand for stor interesse, for da der dagen før havde været åbent hus på stedet, lagde ikke færre end 2500 besøgende turen forbi hotellet for at få indblik i, hvordan der nu ville være yderligere mangfoldighed i den hvide badeby.
Et rigtigt badehotel
Anders Thorsager startede som hotellets direktør allerede 1. januar og forud for åbningen er der foregået et kæmpe arbejde i kulissen med at få alt tilrettelagt, få hotellet indrettet på smukkeste vis, få ansat det rette personale til den endelig åbningsdag og ikke mindst gøre sig overvejelser om, hvordan man skaber det rette grundlag for at drive et badehotel i Blokhus. – Selv om det har krævet mange overvejelser og ressourcer at indrette stedet, så det får det rigtige look og ansætte personale, så man får det rigtige team, så kræver det også meget at finde frem til, hvilken sjæl og ånd stedet skal rumme og emme af, fortæller Anders Thorsager og fortsætter: -Et helt nyt sted har ingen historie og traditioner, så her er vi helt selv med til at sætte dagsordenen og her har gæsterne også en vis indflydelse, for det er dem, der fylder rummene og kommer med visse forventninger til, hvordan et rigtigt badehotel i Blokhus skal være.
Åbningsdagen
På selve åbningsdagen d. 2. juli – juli måned booket med 20-25 %, men efter selve åbningsdagen strømmede reservationerne ind og måneden endte med at være fuldt belagt, og at det pludselig gik så stærkt, har Anders Thorsager en forklaring på: -Nogle ville nok lige se tiden an, om hotellet nu også stod færdigt den pågældende dag, men det gjorde det heldigvis, faktisk fik jeg alle nøglerne nogle dage før og jeg må indrømme, at jeg tog en dyb indånding og tænkte: Så nu er det nu!
Fra kok til hoteldirektør
Anders Thorsager, der er 35 år, kommer fra en stilling i Hirtshals som direktør på Hotel Fyrklit og er oprindeligt uddannet kok. Han har senere suppleret med en række uddannelser indenfor ledelse; bla. en HD og har nu altså ansvaret for hotellet i Blokhus og ikke mindst dets 15 faste ansatte, herunder en køkkenchef, en restaurantchef og en chef for receptionen og de mere løst tilknyttede ansatte, så der i sommermånederne er ikke færre end knap 40 personer tilknyttet hotellet. -Jeg har fået sammensat et relativt ungt team, der gør, at hele oplevelsen af hotellet virker mindre formel og samtidig har de en enorm energi og det er vigtigt i den opstartsfase vi er i. Desuden har de alle mulighed for at byde ind med, hvad de synes er smart eller knap så smart at gøre, netop fordi jeg ikke forud har bestemt, hvordan alt skal være. Vi er nødt til at gøre os nogle erfaringer, og det har vi i den grad også gjort i og med vi blev kastet lige ud i højsæsonen fra dag 1 og alle har virkelig ydet en ekstraordinær indsats. Når stedet er nyt, er der mange ting som jeg ikke umiddelbart har det rigtige svar på, og så er det vigtigt at personalet selv tør træffe en beslutning, og så kan vi evaluere på den bagefter, fortæller Anders Thorsager, der også selv i sagens natur har haft en yderst travl sommer, for hele tiden at kunne være på forkant med, hvad der sker på hotellet, selvom det fra tid til anden har givet en vis form for dårlig samvittighed i forhold til familien derhjemme.
Masser af danskere og nordmænd
Mange danske gæster har i sommerens løb valgt og tage et ophold på Strandhotellet i Blokhus, men nordmændene er også godt med, forklar Anders Thorsager:-Indtil nu har omkring 40% af gæsterne været danskere, 40% nordmænd og de sidste 20% en blanding af forskellige nationaliteter. Også mange børnefamilier har fundet vej til hotellet, og det er lidt en overraskelse, fordi vi nok umiddelbart havde tænkt i segmentet 40+ eller yngre kærestepar, men det er glædeligt at målgruppen er større end vi umiddelbart havde forventet.
Anders Thorsager sætter stor pris på den modtagelse hotellet har fået i lokalsamfundet, og det er hans klare opfattelse, at de "lokale" virkelig har taget stedet til sig, og samtidig er han imponeret over det fantastiske sammenhold, der er i Erhvervsforeningen, hvor ingen går af vejen for at hjælpe hinanden. – Målet for hotellet er, at det også skal være de lokales sted, og at man endelig ikke skal få det indtryk, at det hele er så fint, at man ikke blot kan komme ind i almindeligt tøj. Samtidig har hotellet også nogle rammer, der gør, at jeg håber, vi kan være med til at gøre det rige kulturliv, der er, endnu bredere. Det kan blandt andet være med intimkoncerter eller som vi i løbet af sommeren har haft i gårdhaven, små matineer, hvor folk har kunnet komme direkte fra skoven eller stranden og sætte sig ind og høre lidt musik og nyde en kop kaffe eller et glas vin. Som spisested har hotellet sommeren igennem også oplevet succes, da restauranten hver aften har været fuldt booket ikke blot af gæsterne på hotellet men også af mange ude fra. Og at mange udefra også bruger hotellet gør, at Anders Thorsager håber, at det også på sigt vil komme til at danne grundlag for familiefester, konferencer mm, da indretningen gør, at der er plads til såvel små som store selskaber. – Den følelse, vi gerne vil give folk, når de kommer her, er, at de er kommet hjem og føler sig godt tilpasse i stedets rare omgivelser suppleret med den fantastiske natur, der er lige uden for døren. Her skal være plads og rum til alle og alle skulle gerne tage herfra med fornemmelsen af, at have haft en rar og behagelig oplevelse, afslutter han.