Nyhed omkring turisme:
Udlejning af nordjyske feriehuse sætter nye rekorder – feriehusudlejningsbranchen er enige
2014 slog alle tidligere rekorder og helt nye tal fra Danmarks Statistik, september, peger på, at 2015 bliver endnu bedre. Samtidig melder nogle af branchens største udlejere – fra Destination Blokhus – om rekordstort antal forbookinger for 2016.
Tekst: Louise Kande – Foto: Presse
Blokhus avis har været i dialog med Feriepartner Blokhus, Sol og Strand Blokhus, Admiral Strand Blokhus og Novasol /Dansommer Blokhus. Vi sætter i denne artikel fokus på feriehusudlejnings-trends i Nordjylland.
Danmark er populært – mere end nogensinde
Fælles for alle bureauerne er, at de nu over længere tid har kunnet se en klar trend, der bekræfter, at interessen for at leje feriehus i Danmark er meget stigende (mellem 6-9 %) – og for nogle af bureauerne, større end nogensinde.
2015 er den bedste udlejningssæson i hele NOVASOL / dansommers historie på landsplan. Servicebureauleder Berit Bøjstrup, Blokhus, kan fortælle om en generel rigtig flot stigning i 2015 i forhold til sidste år – som i forvejen var et rekordår. – Den store fremgang hos NOVASOL / dansommer i Blokhus skyldes bl.a. en fremgang på de danske bookinger på 31%, en fremgang på 13% på tyske bookinger og en mindre fremgang af hollandske bookinger, fortæller Berit Bøjstrup og fortsætter: -Det er det samme mønster, der tegner sig til 2016 – mange danskere og tyskere i sommerhusene.
Palle Holmbech, Partner i Feriepartner Blokhus, kan knap få armene ned. Han er utrolig tilfreds med, at Feriepartner Blokhus i 2015 har mærket en vækst på mellem 6 og 7% i forhold til sidste år. – Kundernes krav er klare, det skal være i orden 100% på alle parametre, der skal være wifi og rent, der er ikke ret meget raket videnskab i dette, vi har fokuseret på netop disse to parametre og har haft uhyggelig mange glade gæster denne sæson – vi har aldrig oplevet så få negative henvendelser som i år, hvilket vi direkte henleder til, at husene er i orden og vores rengøring spiller, forklarer Palle Holmbech.
Også hos Sol og Strand Feriehusudlejning ses en vækst i antal udlejede uger i forhold til 2014 på over 6 %. Adm. Direktør Kaj Frederiksen, fra Sol og Strand Feriehusudlejning, forklarer den enorme efterspørgsel med, at Danmark igen er blevet en yderst attraktiv feriedestination: – ikke mindst hos vores nærmeste naboer Tyskland, Norge og Sverige. Det skyldes dels, at vi samlet set har et godt produkt til den rigtige pris, men det skyldes i høj grad også, at turister i stigende grad søger tryghed i det nære. Jo mere uro, der er i verden, jo mere attraktivt bliver Danmark som feriedestination, forklarer Kaj Frederiksen.
Trods den mindre varme sommer, er Katja Clausen fra Admiral Strand Feriehuse Blokhus, yderst tilfreds med sæson 2015. – Udlejningen for 2015 er gået rigtig godt – og specielt juli måned har især overrasket os positivt, forklarer Katja Clausen og fortsætter: – Især danskerne er blevet en voksende målgruppe hos os, og området som helhed i Nordjylland har meget at byde på i form af gode aktiviteter og seværdigheder, men også den skønne natur. Derfor vil vi både se flere børnefamilier og ældre ægtepar i Nordjylland.
Hvad er trenden for 2016?
Feriehusudlejningen er traditionelt set afhængig af godt vejr, og her vil en regnfuld og kold dansk sommer normalt sætte en effektiv stopper for forbookingen til året efter. Men det er ikke tilfældet for feriehusudlejningsbrancen i år. Alle bureauerne melder om en enorm vækst i forbookinger for 2016.
– Vi kan næsten ikke få armene ned, især fordi forbookingerne til 2016 for NOVASOL/dansommer er historisk høje allerede. Vi kan allerede nu se, at vi kommer til at mangle huse især i ugerne 29 til og med 34 til 2016, hvor efterspørgslen er allerstørst. Vores gæster søger hyggelige og velholdte huse med gode soverum og senge og gerne 2 badeværelser. De søger især nyere huse eller ny renoverede huse. Det er tydeligt, at gæsterne uanset nationalitet vil have kvalitet, fortæller Berit Bøjstrup
– Status dags dato er, at vores forbookinger til afvikling i 2016 ligger hele 18 procent foran sidste år – og hertil skal det siges, at vi sidste år slog alle rekorder. Det er det højeste niveau nogensinde, konstaterer Kaj Frederiksen og fortsætter: – Det er ikke mindst det store kildemarked Tyskland, der bærer fremgangen. De tyske forbookinger er alene gået 15 procent frem på bare et år. Huse af god kvalitet og god beliggenhed – gerne nær kysten – er de absolut mest efterspurgte. Kunderne vurderer derudover indretning og udstyr i husene i forbindelse med deres valg. Ordentlige sove- og bad-/toliletforhold prioriteres højt (gerne 2 badeværelser). Hertil kommer, at en velfungerende internetforbindelse af mange kunder tilkendegives som et ”must”. Sidstnævnte kan decideret aflæses på belægningen af ellers sammenlignelige huse, fortæller Kaj Frederiksen.
Vedr. 2016 er der godt gang i den, og vores forbookinger ligger langt over budget. Talmæssigt så har vi rundet de første 2000 uger til 2016, fortæller Palle Holmbech og fortsætter: – Last minute-bookinger har i 2015 været uændret i mængde, men jeg fornemmer klart, at der stadig er flere og flere kunder som vil benytte sig af dette – dels for at spare penge, men også fordi folks planlægnings rutiner ændrer sig. Vi ser meget positivt på udviklingen af specielt det danske og norske marked. Alle tendenser peger på, at netop disse markeder er voksende i Nordjylland især – og det hilser vi varmt velkommen.
Hvilke nationaliteter, turistmæssigt, kan vi forvente at møde i 2016?
Tyskerne udgør hos Sol og Strand det absolut største marked med omkring 2/3 af den samlede omsætning. Det næststørste marked udgøres af Danmark med knap 25 %. Resten knap 10 % som fordeler sig på markederne Norge, Holland, Sverige og øvrige. De skandinaviske kunder efterspørger ikke mindst hen over højsæsonen – juli måned – feriehusene, hvorimod tyskerne har indfundet sig især i august måned, hvor rigtig mange tyske delstater har placeret den officielle sommerferieperiode. I skuldersæsonerne er det især tyske og danske gæster der dominerer – en del på kortere ophold som f.eks. forlængede weekendbesøg
– Jeg har på nuværende tidspunkt ikke belæg for at antage, at fordelingen af kildemarkeder ændrer sig ret meget i forhold til de ovenstående tal. Dog adskiller destination Nordjylland sig lidt fra landsgennemsnitstal, idet nordmænd og svenskere er overrepræsenteret som gæster og dette forventer vi også af 2016. Det tyske kildemarked vil stadigvæk samlet set udgøre langt den største kundegruppe – også i det nordjyske område, fortæller Kaj Frederiksen.
Palle Holmbech nikker genkendende til ovenstående målgrupper for 2016, men pointerer yderligere, at det nordjyske område med stort smil, bør forberede sig på, at især nordmændene i stigende grad vil tage til Nordjylland og feriere – på både kortere og længerevarende ophold.
– Jeg tror, at vi vil se endnu flere turister fra vores nabolande som Norge, Sverige og Tyskland og så skal vi have ekstra øje for, at især de danske turister i større grad finder Danmark trygt og dejligt. De danske turister vil vi i endnu større grad end 2015 se repræsenteret på korterevarende ferier og weekendophold i 2016, forklarer Katja Clausen.
I forhold til det mønster der tegner sig for 2016 skal vi forvente yderligere fremgang på de danske bookinger samt tyske bookinger og en mindre fremgang af hollandske bookinger, og dem glæder vi os til at byde velkommen og er allerede nu i fuld gang med forberedelserne til næste sæson, afslutter Berit Bøjstrup.
Faktuelt:
En anden del af forklaringen på, hvorfor udlejningen af feriehuse i Nordjylland tager fart, kan måske findes i et samarbejde mellem feriehusudlejerne. For lidt over et år siden, besluttede disse nemlig at styrke turisternes helhedsoplevelser, når de holder sommerhusferie i Nordjylland. Derfor indgik de nordjyske feriehusudlejere et nyt samarbejde.
Det var feriehusudlejerne selv i Nordjylland der har tog initiativ til det nye netværk, og opbakningen til det fælles samarbejde var stort, hvor nu – et år senere – at næsten alle feriehusudlejerne i regionen er repræsenteret.
Formålet for samarbejdet er at sætte fælles udfordringer og udviklingsmuligheder på dagsordenen – og skabe en fælles indsats for at styrke turismen i Nordjylland. Direktør hos VisitNordjylland, Lars Enevold Pedersen sagde sidste år følgende omkring det netværk – der i endnu højere grad er blevet styrket:
– Det er fantastisk at feriehusudlejerne for første gang går sammen om at løfte de udfordringer branchen står over for. Det er en vigtig forudsætning for at skabe fremgang, at de helt basale ting i feriehusproduktet er i orden, så gæsterne får en god oplevelse, når de kommer her, fortæller Lars Enevold Pedersen.