Nyheder
imported

Flot vækst i turismeovernatninger i Jammerbugten

Der er fortsat positiv vækst i turismeovernatninger i Jammerbugten, som specielt er attraktiv for danskere og nordmænd.

Tekst: Louise Kande (redigeret) – Foto: Blokhus avis

Første halvår af 2017 viser en fremgang på 2,4 % i Jammerbugten (Tallene er excl feriehusovernatninger, som først opgøres senere). Væksten er primært drevet af overnatninger på hoteller og feriecentre, og det er hovedsageligt de norske og danske gæster, der opleves fremgang indenfor.

Fremgang i Jammerbugt kommune

De seneste tal fra Danmarks Statistik opgjort i perioden fra januar – juni 2017 viser en positiv fremgang i antallet af overnattende gæster med 6570 flere gæster end i samme periode for 2016.  Samlet set er Nordjylland gået 1 % tilbage på norske gæster, men Jammerbugt Kommune har en fremgang i nordmænd på 13,8 % i forhold til 2016.

Tallene glæder Borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade:  – Vi har prioriteret og investeret i at øge turismen i Jammerbugt Kommune. Det er meget positivt, at vi nu kan begynde at aflæse resultaterne af det offentlig-private samarbejde.

Og fremgangen glæder også Erhvervs- og turistchef Anders Stryhn: – Det er rigtig positivt, at vi har formået at mobilisere en vækst i forsæsonen. At vi er attraktive som besøgsmål – også udenfor højsæsonen – falder fint i tråd med, at vi ønsker at udvide sæsonen. Desuden har vi gennem markedsføring i fælles kampagner – ikke mindst på det norske marked – bestræbt os på at fortælle om de mange events og de mange muligheder inden for outdoorturismen, som vi kan byde på i Jammerbugten.

Plus 2 minus 1

Jammerbugten er i 2016 og 2017 blevet begunstiget af to nye hoteller, Hotel Fårup og Strandhotellet i Blokhus, men fremgangen i første halvår kan ikke tilskrives øget kapacitet. -I forhold til samme periode 2016 er kapaciteten udvidet med Hotel Fårup, men desværre mangler Svinkløv Badehotel i statistikken frem til åbningen af det genopførte hotel i 2019, uddyber Anders Stryhn.  Strandhotellet er først åbnet pr. 1. juli, og figurerer derfor ikke i opgørelsen.

Det nye Hotel Fårup i Fårup Sommerland er også kommet godt fra start, og underbygger statistikken.  Rasmus Mortensen, Marketingchef hos Fårup Sommerland siger: – Den kolde juni og våde juli har ikke været gode for besøgstallet i parken. Et lyspunkt har dog været Hotel Fårup, hvor vi har haft en højere belægning end sidste år – herunder en stigning på 20 % på norske overnatninger. Så vi er tilfredse med belægningen på hotellet. Nordmænd og danskere står fortsat for den største andel af overnatningerne på hotellet.

 

Læs om fantastiske oplevelser og events