Brovst

Omsorg, etik og god service

Jammerbugt Bedemand, Kirsten Skriver Steffensen, brænder for sit job
jammerbugt bedemand

Begravelsesforretningen ”Jammerbugt Bedemand ” ligger smukt placeret midt i naturen ved Attrup med Limfjorden som en smuk kulisse i horisonten af udsigten fra arbejdsbordet, hvor jeg sidder sammen med Kirsten Skriver Steffensen, indehaveren af bedemandsforretningen. Hun fortæller varmt og engageret om det job, der for hende også er et kald, hvor hjertet er med. Alvorligt syge og døende har altid haft en særlig plads i hendes hjerte, og helt fra studietiden har hun følt, at det var her, hun kunne hjælpe andre mennesker. Efter i en del år at have arbejdet som Social- og Sundhedsassistent tog hun i 2007 springet og fik job som bedemand i Aalborg. Herefter fulgte en ansættelse i Fjerritslev Begravelsesforretning ved Tove Olesen. Den blev i 2008 til Jammerbugt Bedemand. Siden blev Jammerbugt Bedemand til et I/S med Tove og Kirsten som ejere. I januar 2015 overtog Kirsten Toves andel og blev eneejer med Tove som ansat. Siden Tove gik på pension fra januar 2017, har Kirstens ægtefælle Allan været ansat.

Jammerbugt bedemand Kirsten
Jammerbugt bedemand Allan og Michael 1

Bygger på tillid og troværdighed

Kirsten har således i mange år arbejdet inden for branchen og har opbygget en stor erfaring med at håndtere alle de forskellige opgaver, der melder sig ved et dødsfald – det være sig begravelse/bisættelse, kontakt til myndigheder, mindehøjtidelighed, blomster og meget mere. Vi kan håndtere alle praktiske opgaver i vores begravelsesforretning, lyder det fra Kirsten, der desuden kan oplyse, at der tilbydes et stort udvalg af kister og urner i alle prisklasser. – Værdi sættet hos Jammerbugt Bedemand bygger på kerneværdier som tillid og troværdighed. Det gælder også, når det handler priser. En pris er en pris, og den holder, understreger Kirsten. Som bedemand har man at gøre med folk i sorg, og folk i denne situation skal hjælpes, fortsætter hun. Derfor gør vi hele vejen igennem alt for at leve op til den tillid, folk viser os. Vi kan ikke dele folks sorg, men med en hårfin balancegang mellem praktik, følelser, omsorg og empati, kan vi give de efterladte nogle værktøjer, der kan medvirke til at hjælpe dem videre. Det er et livsvilkår, alle må leve med, at der på et tidspunkt i livet bliver en tom stol i fællesskabet. Den sorg og det savn, det efterlader, skal vi hjælpe folk med at håndtere ved at vise respekt for deres følelser.

Dyb respekt for, at kærlighedens pris er sorgen og savnet

 
I den forbindelse citerer Kirsten hospitalspræst Ole Raakjær, der har beskrevet det sådan her: ”Sorg er som at bevæge sig i et kuperet landskab, hvor der er op, og der er ned, der er sol og skygge, og der er koldt og varmt”. Hver gang vi knytter os tæt til et menneske, risikerer vi også noget. Kærlighedens pris er sorgen og savnet. Det skal man som bedemand have en dyb respekt for. Derfor er netop omsorg, etik og god service nøgleord i Jammerbugt Bedemands arbejde. Vi vil gerne hjælpe de efterladte med at bearbejde og håndtere sorgen og give dem nogle redskaber, så de kan komme videre i deres liv, forklarer Kirsten Skriver Steffensen, inden jeg siger tak for en god, en dyb og en varm indføring i en bedemands arbejde.

Læs om fantastiske oplevelser og events