Tekst: Presse – Foto: Poul Nymark
Feriehusudlejningsbranchen har haft en rekordsæson i 2021 og får også en god sæson i 2022, men der er potentiale til mere.
– Det giver god mening at satse på flere grønne investeringer i sommerhuse. Både danske og udenlandske feriegæster søger til danske sommerhuse også uden for højsæsonen, så sommerhusejerne har allerede gang i grønne investeringer, siger Jonas Balle Pedersen, chef for Sol og Strand Feriehusudlejning i Nordjylland.
Ikke alene om sommeren
Den nye nationale turisme-strategi, som erhvervsminister Simon Kollerup præsenterede fredag 24. juni i Fårup Sommerland, rammer på mange måder plet, mener han.
– Den nye turisme-strategi rammer plet, når man taler om at skabe forudsætningerne for en vækst på tre procent om året i dansk turisme. Vi har potentialet til det. Det har de seneste år bekræftet os i.
2021 blev det bedste år nogensinde for feriehusbranchen. Corona banede vejen for, at danskerne fik øjnene op for kvaliteterne ved at holde ferie i sommerhus ved kysten.
– Både tyskerne, der står for 70 procent af de udenlandske overnatninger i Danmark, og nordmændene samt hollænderne er godt på vej tilbage. Det helt nye er, at de også kommer i forår, efterår og vinter, siger Jonas Balle Pedersen.
Derfor tyder alt på, at 2022 også bliver en fantastisk god sæson.
– Men vi kan tiltrække endnu flere, hvis regering og Folketing ellers leverer de forudsætninger, der skal til, så vi får endnu flere sommerhuse og ferieboliger at udbyde til turister. Vi skal have en markant markedsføring af Danmark i udlandet, og vi skal have endnu flere sommerhuse i spil, siger Sol og Strand-chefen.
Tænker grønt
Jonas Balle Pedersen mener, det er rigtigt set, at den nye nationale turisme-strategi satser på at fremme bæredygtighed.
– Det flugter med den tendens, vi kan se hos både danske og internationale turister. Man går efter et sted, hvor der er styr på tingene, hvor der er rent og sikkert, og man passer generelt på naturens ressourcer. Det grønne fylder mere og mere, og 40 procent af tyskerne er, hvad VisitDenmark kalder ”grønne idealister” – og tallet er stigende. Samme tendens ser vi også i Danmark og de andre lande i vores nærmarkeder, siger han.