Nyheder
imported

Vestkysten står sammen i ny landsdækkende turismekampagne

En ny, landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner skal tilskynde danskerne til at genopdage Danmark som turistland. Det får nu de tre vestkystdestinationer til at stå sammen om at markedsføre Vestkysten som ét samlet brand med afsæt i den unikke levemåde, der findes ”Out West”.

Dansk turisme har klaret sig godt de seneste år, og investeringen i nye produkter og overnatningsmuligheder særligt på den jyske vestkyst har båret frugt. Nu er tæppet med ét rykket væk under branchen og tilbage står et erhverv med store økonomiske udfordringer.  Det har fået en række aktører til at gå sammen om en ny Danmarkskampagne, som under overskriften ”Meget mere end bare Danmark” skal gøre op med idéen om, at ferie i Danmark er det kedelige alternativ til en sommerferie i udlandet.

21 mio kr.

Bag kampagnen står 19 danske destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark, der sammen har bidraget med 10,7 mio. kr. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har efterfølgende bevilliget 10,3 mio. kr. til kampagnen.

– Det er virkelig positivt, at de lokale destinationer er gået sammen i en stor, fælles kampagne over for danskerne. Det er i tider, hvor krisen rammer, at vi virkelig skal bevise, at vi kan rykke noget i fællesskab, og det er jeg overbevist om, at denne kampagne kan. Det er så vigtigt, at danskerne ikke bliver hjemme på terrassen, men oplever Danmark og lægger nogle penge hos turisterhvervet til gavn for hele Danmark, fortæller Sisse Wildt, kommunikationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Kampagnen tager talemåden ”vi skal bare være i Danmark i år” under kærlig behandling. For Danmark er meget mere end "bare", og det skal kampagnen minde danskerne om ved at aktivere landets gode sommeroplevelser og på den måde give danskerne lyst til at genopdage deres eget land.

Vestkysten står sammen i modvind 

Også langs den jyske vestkyst har man oplevet mere modvind end normalt gennem coronakrisen, og det har fået de tre vestkystdestinationer Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Sydvestjylland til at danne fælles front om at markedsføre Vestkysten som ét samlet brand i den nationale kampagne. 

– Jeg glæder mig over, at vi kan stå sammen på Vestkysten og mestrer det brede samarbejde. Det er positivt, at vi formår at stå sammen om at brede en fælles vestkystfortælling ud overfor gæsterne. En fortælling, som inspirerer gæster til både at besøge og overnatte her, som vil være til glæde og gavn for turisterhvervet langs hele vestkysten, lyder det fra direktør i Destination Nordvestkysten Peter Krusborg.

Kernen i fortællingen er den unikke levemåde, der findes ude vestpå under overskriften ”Life Out West”. Fortællingen skal være med til at skabe stolthed og lokal forankring på tværs af kystens kommunegrænser samt tiltrække turister fra hele landet.

Den danske vestkyst råder samlet set over op mod 18 mio. årlige overnatninger og en turismeomsætning på et tocifret milliardbeløb.

Læs om fantastiske oplevelser og events